tirsdag 28. september 2010

Oppspill og ideer til debatt


Informasjonsrådgiver Dagfinn Aanonsen, født og oppvokst i Risør, innledet om Risørs omdømme og muligheter på Risør Rådhus 27. september. Møtet ble arrangert av Risør Arbeiderparti som det første av tre møter i en åpent programarbeid før kommunevalget i 2011. Dagfinn Aanonsen og mange frammøtte skapte en god og konstruktiv debatt. Arbeiderpartiet i Risør fikk dermed mange gode innspill til programmet for valgperioden 2011 – 2015.

Her er noen notater fra Dagfinn Aanonsens innledning til debatten.

Hva er omdømme?

- Omdømme er lik summen av de forventinger og oppfatninger andre har.
Fortjent eller ufortjent, så er det sånn. Omdømme formes av våre handlinger, oppførsel, og våre prioriteringer. Men også av mottakerens følelser, meninger og kunnskaper. Og at det kan skapes av villedende informasjon, rykter og det som verre er. En kan ha et godt omdømme hos noen, og et elendig hos andre. Evig eies kun et dårlig rykte sier rockesangeren Henning Kvitnes. Reklame og slagord hjelper lite mot en innarbeida dårlig rykte

Å vedta visjoner og slagord er ikke omdømmebygging. Ofte blir de klekket ut og glemt eller brukt som tomme litt latterlige slagord.
Omdømmebygging er gode politiske prioriteringer, informasjon og en stemning, en god følelse.

Hva skal vi med dette omdømmet?

Er vårt omdømme problemet? Er kommunens omdømme blant byens borgere vi snakker om? Eller omdømme Karl Johan en lørdag? Hva gjør det at noen mener det er smålig og tist og stille om vinteren. Det viktigste spørsmål: Hva er det vi vil? Hva er utfordringene? Hva vil vi oppnå? Vil vi alt på en gang? Kommunikasjon er et viktig virkemiddel der hvor man vet hva man vil, ellers er det sløsing med tid og skattepenger. Se seg selv utenfra er bra. Det kalles omdømmemåling.
Det er nyttig å vite hvordan en blir oppfattet også, fordi det kan være annerledes en enn en tror. Mange har store resultater med omdømmesatsing. Resultatene oppnås når virksomhet, tiltak og kommunikasjon hånd i hånd. Langvarig og metodisk jobbing.


Sammenhengen mellom omdømme og politikk

Hva så med Risør? Kommenterer ikke omdømmesatsingen konkret, fordi jeg ikke kjenner den godt nok. Det vil si at jeg ikke kjenner kjernen i kommuneplan og i de politiske prioriteringer. Og det er faktisk selve kjernen i omdømmesatsingen. Hva satser vi på, hva vil vi? Det er grunnmuren i en omdømmesatsing og viser til Risør Arbeiderpartis to neste møter om næringsutvikling og tjenestetilbud?

Vi må spørre oss: Skal vi ha bedre tilbudet for de som bor her, få flere innbyggere, få flere turister, arbeidsplasser, etablerere, grundere, hva slags næring? Hva har vi å tilby? Da kan vi bygge tiltak. Budskapene blir forskjellige? Sol og sommer og reker og festivaler er bra for turister og i beste fall et godt bakteppe for en omdømmesatsing for Risør.

Men jeg kan jo synse litt om Risør: Jeg tror Risør har et godt omdømme – i Risør og ellers - om enn litt ufokusert. Festivalenes omdømmearbeid, medieeksponering og medieprofil mange ville betalt mye for

Likevel, det er ikke Risørs generelle omdømme som er problemet.
Hva så med Krisør (fra reportasje i Finansavisen og leder i Aust Agder Blad). Er det riktig, så er ikke slagord og reklameoverskrifter eller diskusjon rundt snirklete visjonsformuleringer svaret
Er virkeligheten opphørssalg, tomme kontorlokaler, bedrifter som stenger, flere og flere sosialklienter, restauranter som sliter og slitne bargjester.
Så er diffuse omdømmesatsinger å sminke det som allerede er dødt.


Hvis dårlig markedsføring er problemet, hva skal vi markedsføre, til hvem, og hvorfor?

Hva er da svaret?
Hva vil vi være, for hvem, ikke hvordan skal vi oppfattes? Ta hensyn til rammevilkår (7000), ikke prøv å være noe vi ikke kan være, finn fortinn ved vårt særpreg.
Tiltak, budskap – gjerne slagord. Vi trenger de gode historier og det gjentatte budskapet. Så kan fiffige infoknep, gimmick og slagord knyttet til det komme.

Det viktige er målretta informasjonskampanjer knyttet til det man velger å gjøre. Ikke infoplaner og kampanjer alene men integrerte handlings- og kommunikasjonsplaner


Debatten om slagord og visjoner

Kort om dette igjen. Slik opplever jeg det:
Slagord: Toppen av iskaka på politiske satsing og infosatsing. Kronen på verket, det som skal knytte følelse og engasjement til en tung, målretta og langsiktig satsing. Hvis ikke har det ikke noe for seg. Da er det bare språkøvelser for skrivebordsskuffen.

Visjon: Er retningen det styres etter, fyrtårnet som skal gi inspirasjon og løft. Det springer ut av vedtatt politikk/virksomhetsbeskrivelse. Noen tydelige løfter, noen verdier det skal jobbes etter mange modeller)
Må springe ut av dette, må bety noe for dette, men være kort, gjerne litt oppsiktsvekkende, kanskje litt teit og rart første gang. En visjon er ikke et slagord. Den trenger dere ikke fortelle til andre, den skal synes gjennom at den gjennomsyrer det som gjøres.

Risørs visjoner og slagord

Vet ikke hva som harmonerer med politiske prioriteringer av disse:

”Risør - for gjestfrihet, nyskaping og mangfold”
Mulig er harmonerer det med ”politiske prioriteringer”, men sier ingenting om hva det er, og det kan være hva som helst og hvor som helst
Gir ingen klare føringer, ingen sterk inspirasjon

Risør – Kulturbyen som kan, vil og tør

Jeg jubler ikke for den heller.
Har med Kulturbyen å gjøre, men sier ikke noe om hva man skal gjøre for hvem

”Risør er kunst og kulturbyen hvor stolte og engasjerte mennesker skaper vekst og livskvalitet”

Er dette et slagord eller en visjon? Om Kulturbyen står i disse formuleringene eller ikke, ikke livsviktig. Det er hva dere gjør som er det viktige. Men at Risør har fått en positiv klang som kulturby ute i landet, er sikkert så hell ikke dette barnet ut med barnevannet!

Tilbake til slagord: Mange av de kommunale er geografiske. Risør har jo et innarbeida kallenavn som vi kanskje kan kalle et slagord: "Den hvite by ved Skagerrak". Nærmest havet, en unik bevart trehusbebyggelse, Risør og Røros, karakteristisk og med kjennetegn. Hva skal man med mer?

"Vinteridyllen Risør". Kan ikke dy meg med å forsøke å endre tenkemåten. Sommeren selger seg godt uansett. Dette er et uventet slagord.

Sa altså Dagfinn Aanonsen i Risør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar