fredag 11. april 2014

Tidsånd i påskesol

Det har vært litt av en uke.

Vanligvis ser jeg framover i ukeplaner. Nå sitter jeg i  førpåskesola med en avisbunke, P13 på radioen og en tekopp og tenker tilbake på uka som har gått.



La meg begynne med dagen. Jeg går igjennom Risør by og ser liv og forventning. Folk sitter med kaffekopper på Brygga og koster seg i påskesola. Trossa er snart klar til åpning. Rekkverk og ølkraner pusses. Jeg har grensetreff med ordførere i Gjerstad, Drangedal og Kragerø på Rådhuset og avsluttende lunsj på Kast Loss. Kragerø og Risør har mye til felles og vi snakker om kommunestruktur og byutvikling. To vakre byer som trenger liv i sentrum.

Jeg blar i Dagens Næringsliv der Jørn Rattsø, professor i samfunnsøkonomi, skriver at distriktskommuner og småbyer må henge seg på veksten i storbyene. Det er byene som er motoren i utviklingen. Vi må satse på bedre veier slik at vi henger bedre sammen med storbyene og henter kraft fra disse.

I dagens avisbunke ligger også en glanset Kragerø-magasin med positive historier om folk i Kragerø som satser og som vil bidra positivt i lokalsamfunnet. Noen satser på håndball, andre på sushi og kunst. Det er godt å lese. Gir ideer og inspirasjon. Kragerø er en god målestokk for Risør og vi kan lære av hverandre.

Jeg blar videre i avisbunka. Bistandsaktuelt, som tar for seg internasjonal utvikling. Jeg leser om Fail-festivalen i London, der deltakere deler prosjekter som har slått grundig feil. Alle de gode ideene som har ulike grunner ikke har blitt til noe eller som slo fullstendig feil. Målet er å lære av egne og andres bommerter. Festivalen har blant annet hentet inspirasjon fra Silicon Valley i California der 90 prosent av alle ideer som er lansert og satt i gang har slått feil. Men 10 prosent har slått til. Og det er ingen små-ideer tenker jeg ved min MacBook Air der jeg skriver i Microsoft Word.



Risør og Kragerø er to småbyer som må strekke seg for å koble oss for å koble oss til bysentra i vekst. Vi ligger midt mellom Grenland, Arendal og Kristiansand, men vi er enige om at vi har kommuner det det er fantastisk fint å bo. Vi må også selv ta ansvar for vår egen utvikling. Vi hadde et fint møte i Formannskapet torsdag kveld der næringsutvikling var et gjennomgående tema. Jeg trakk heldigvis fram våre ambisjoner om å arbeide i en region og hvor viktig det var å henge oss på utviklingen i Arendal og Grimstad. Samtidig som vi har egne ambisjoner.

Tirsdag og onsdag var jeg med Arbeidspartiets programgruppe på tur i Agder og Rogaland. Da vi begynte arbeidet for noen uker siden spurte AUF-leder Eskil Pedersen oss hva som er tidsånden. Hva er viktig for oss i dag? Hvor og hvordan utvikler vi oss?



Eller å ha besøkt vekstkommunen Sandnes i Rogaland slår det meg hvor ulikt kommunene i Norge utvikler seg. Vi sentraliseres, noen vokser enormt - andre er mer i bakevja.

I Kristiansand har de hatt besøk av byutvikler Erling Dokk-Holm, skriver Fædrelandsvennen. Etter å ha tatt et oppgjør med hans Oslo-arroganse gir de han rett i Kristiansand og andre byer trenger mer folk, flere boliger, flere arbeidsplasser - mer liv og røre. Kjøpesentre og netthandel må bekjempes med gode opplevelser. Vår egen næringssjef Kamilla Solheim tar opp det samme når hun i Risør Formannskap forteller om satsingen på det nye byselskapet i Risør. Jeg er inne på det samme i mitt innlegg om sommersøndagsåpent i butikkene.

Det har blitt en stor dose tidsånd denne uka. Og enda har jeg ikke kommet til Morgenbladet. Jeg tenker, leser og sorterer fortsatt.

God påske!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar