søndag 4. september 2011

Hva jeg liker i Risør
















Som ordførerkandidat i Risør har jeg blitt intervjuet av Aust Agder Blad. Alt vel og bra, men det er ett lite spørsmål som har kommet på trykk som jeg stusser på. Grunnen er at spørsmålet aldri ble stilt og jeg har derfor aldri svart på det.

”Spørsmålet” lyder: Kan ikke leve uten? I følge avisen skal jeg ha svart: En god kopp kaffe og en god avis. Egentlig ikke så feil. Litt gammelmodig og traust kanskje, og er det noe vi middelaldrende menn ikke vil være, så er det gammelmodige og trauste. Jeg kunne sikkert ha svart noe med Ipad og dobbel espresso i et desperat foryngelsesforsøk. Men trolig hadde jeg svart noe helt annet.

Jeg stusser litt på hvorfor spørsmålet har kommet på trykk. Kanskje har det blitt liggende igjen fra forrige ordførerkandidatintervju? Eller kanskje har avisene lært av filmindustrien og begynt med produktplassering? Papiravisene går jo en usikker framtid i møte.

Uansett. Jeg satt meg ned for å tenke på hva jeg egentlig ville ha svart. Jeg kan faktisk klare meg uten det eller meste, om det skulle knipe. Men spørsmålet er vel egentlig ment som en oppfordring til å si hva jeg liker godt.

Derfor har jeg laget denne personlige listen over hva jeg liker godt i min hjemkommune Risør. Smått og stort, slik bare jeg ser det. Men som kanskje noen kan kjenne seg igjen i. Alle punktene har ikke nødvedigvis noe med Risør å gjøre. Men siden det skjer og har skjedd i Risør har det jo likevel det.

  • Lange søndagsfrokoster med Inger der vi diskuterer filosofi, litteratur og livet i sin alminnelighet.
  • Når jeg kommer inn på Fiskemottaket og spør om fisken er fersk og Frida svarer: Den ble nettopp levert fra båten ved brygga.
  • Båtturen inn fra Stangholmen mot Risør sentrum like før midnatt tidlig i juli.
  • Sommerhandel på Søndeled, inkludert kjøpmann Stian Lund i Kiwis sommeruniform med shorts.
  • At vi alltid på veien ut lurer litt på hvor jettegrytene på Sild ligger, men at vi finner fram.
  • Den fine utsikten og den gode roen på Sundet. Det minner meg alltid hos søndagskaffe hos Helga og Gregar.
  • Kantarell vi bare snubler over i skogen.
  • En formålsløs tur med Øysang-ferga med en kikk ned i salongen.
  • At Sørlandsporten kafeteria aldri pusser opp, i alle fall ikke slik at det merkes.
  • Ferske, hjemmebakte wienerbrødstenger. Det minner meg om min mor.
  • Henrik Syse på besøk hos Aktive Fredsreiser.
  • Når vi stiller opp driverne på elgjakta ved Graskjær og jeg hører Tobben rope: Hoho, nå starter vi å gå om fem minutter.
  • Bakoversveisen til Harald Opsjøn
  • At noen etter åpning av kunstutstilling i Kunstparken spør den unge kunstneren: Vet mora di at du driver med dette her?
  • Arne som går på ski gjennom byen selv om snøen er nesten borte.
  • At Svein lager så mye fint og liker seg så godt på Frivillighetssentralen.
  • Den gamle globusen på Bøtte skole.
  • Når John Thomas spør meg om jeg tror værhanen på toppen av pipa hans er rett eller heller litt mot høyre.
  • Risørmagasinet.
  • At Vesla fortsatt jobben i butikken til Knut selv om hun snart er 80 år gammel.
  • At Knut Arne markedsfører seg som fotograf og forkynner.
  • At Tone på Galleri Villvin alltid har et strålende smil til alle som kommer inn døra, også til de hun vet bare skal inn for å kikke.
  • Gamlebutikken i Hopestrand, et eksempel på pågangsmot.
  • At Bosse og Victor prater sammen på historierommet hos Lindstøl Libris.
  • At isene med tre kuler i Risør er absurd store.
  • Jan Gunnar som tar ansvar for bedriften han var med å bygge opp og gjorde kjent i hele landet.
  • 17.maitoget i gatene på Tangen.
  • Leif som går i den samme gule regnjakka han fikk som leder av Trebåtfestivalen på 1990-tallet. Minner litt om Kongen som går med dynejakka fra forrige OL.
  • At Frelsesarmeen må avlyse sin ”Stille time”.
  • 17.maiappellen på skoleplassen som nesten ingen hører.
  • Stemningen på Peterhead når jeg åpner døra tre minutter før torsdagsquizen begynner.
  • Når jeg spør en femteklasse på Risør barneskole om hva som mangler i en eksempel-by på tavla i forhold til Risør og ei jente rekker opp handa og svarer: Meg. Jeg mangler i den andre byen.
  • Glassmaleriet under taket i Frydendal kirke. Det får meg til å tenke at her har ingenting forandret seg siden jeg var liten gutt.
  • Når fire lystige 17-åringer sitter ved middagsbordet hjemme og diskuterer hva de gjorde i gamle dager.
  • Herrefrisør Arnfinn som spiller trekkspill for de kundene som spør pent.
  • Basarene på Bedehuset som lodder ut "brodererte dukæ".
  • Leif Ove Andsnes som rusler i byen.

Og slik kunne jeg fortsette og fortsette. Jeg oppfordrer andre til å tenke på det samme spørsmålet og bidra på Facebooksiden ”Hva jeg liker i Risør” og å møte opp på Risør Arbeiderpartis ”Superlørdag” på torvet 10. september. Der setter vi opp en stor tavle og oppfordrer alle til å henge opp gule lapper med sine bidrag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar